Sony α DSLR-A300 + DT 18-70mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α DSLR-A300 + DT 18-70mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

FrankH 05-09-2009

Na eerst heel veel te hebben uitgezocht (alle merken hebben bij mij de revue gepasseerd, zowel op internet als bij winkels als bij vrienden en collega's), heb ik een Sony A300 gekocht.

Dat ik al een Minolta camera had waarvan de lenzen nog te gebruiken zijn is mooi meegenomen, maar ook zonder dat is de Sony A300 een mooie camera, die de concurrentie (voornamelijk Nikon en Canon) het nakijken geeft: stabilisatie in de body, een Live View die werkt, een prettige intuïtieve bediening, hij levert kant en klare JPEG's op (nabewerken is optioneel, niet verplicht), en ook al is het een instap-plus model, alle opties en mogelijkheden zitten erop.

Dat betekent dat er ook spotmeting op zit (bij de Canon 1000D is die optie weggehaald), dat de optie HSS bij externe flitsers beschikbaar is, alles is instelbaar, oftewel een camera die wel de prijs heeft van een instapcamera maar die een volwassen set features heeft.

De enige knop die ik miste (op m'n analoge Minolta zit-ie wel) is de scherptedieptecontrole knop. Maar in het digitale tijdperk is die niet zo noodzakelijk meer als in het analoge tijdperk. Het schermpje heeft deze knop grotendeels overbodig gemaakt.

De A300 doet het goed met de kitlens, maar er zit meer in. Samen met m'n Sigma 100-300 mm lens kan ik zo op safari. Focus is sneller dan op m'n Minolta.

De A300 is perfect als je 'm combineert met de Sony DT 16-105 mm lens. Wat een prachtige foto's, portretten komen helemaal tot leven!

Ik heb er ook een Sony flitser bij, net een maand geleden gekocht, de Sony HVL-F42AM. Dit is een erg mooie flitser. Richtgetal 42 is een mooie sterkte, de flitser heeft veel mogelijkheden: uitlichtingshoek is afhankelijk van de brandpuntsafstand, kop is draaibaar en kantelbaar (indirect flitsen), WL (draadloos, vanaf een andere hoek belichten) en HSS (hoge snelheid synchronisatie). Met deze flitser maak je onder alle omstandigheden goed uitgelichte portretten, door HSS kun je ook bij kortere sluitertijden flitsen, zodat de het diafragma open kan blijven, waardoor achtergronden mooi onscherp blijven.

Waarom een A300 en geen A200? De A200 is ongetwijfeld de camera met de betere prijs / prestatieverhouding. De kwaliteit en mogelijkheden zijn gelijk, maar de A200 mist alleen Live View. En je kunt ook heel goed zonder Live View. Maar Live view is wel mooi, en dan bedoel ik de Sony Live View, want wat Canon en Nikon Live View noemen, is alleen in een studio te gebruiken, in het echte leven heb je daar niets aan. De meeste foto's maak ik met de zoeker, maar Live View is in bepaalde situaties een erg mooi middel!

Waarom een Sony en geen Nikon, Canon, Olympus of Pentax? Deze Sony is goed, compleet en aantrekkelijk geprijsd tov de concurrentie. En hij voelt gewoon goed aan, je hebt het idee dat je een solide camera in je handen hebt. Daarnaast zitten (bijna) alle knoppen op de goede plaats, de bediening is erg intuïtief, alles gaat in één keer goed. De digitale zoomknop had van mij weggelaten mogen worden, da's een optie die onder Fn of in een menu had mogen worden weggestopt. Maar verder heb ik geen kritiek op de bediening.

Beeldruis: ik heb er geen last van. Tot ISO 400 heb je nergens last van, daarboven gebruik ik alleen als het echt nodig is (musea waar niet geflitst mag worden). En dan nog is het resultaat (naar omstandigheden) goed. Alleen zou daar de CMOS Exmor sensor van de A500 beter mee overweg gekund hebben. Je moet toch iets te wensen overhouden, nietwaar?!?!

Al met al een prachtcamera, die op alle punten boven verwachting presteert. Sommigen geven dan overal een 10 op, ik blijf bij een 9 steken, want perfect kan niet, maar voor dit geld is de perfectie wel in zicht. Aanrader!

Je zult er wat moeite moeten doen om een nieuwe A300 te vinden, maar die moeite is het waard. Ik vind de A300 beter dan de A330, de A330 mist een AEL knop, en de A330 ligt lang niet zo lekker in de hand als een A300. Daardoor is de A330 zijn hogere prijs gewoon niet waard. De A330 is geen slechte camera, helemaal niet, het is een pracht instapmodel, maar ik zie de A500 eerder als opvolger van de A300.

Markh 19-06-2009

De eerste keuze was: compact of dslr. Uiteindelijk gekozen voor een dslr vanwege de kwaliteit en snelheid.
En dan mag je gaan zoeken in het doolhof van dslr's. Prijstechnisch werd het al snel een keus tussen de Sony alfa en de Canon. Vanwege:
* de kitlens (kwaliteit en bereik)
* de prijs (a300 is vergelijkbaar met 450D en dan scheelt het toch ruim €100)
* de stabilisatie in de body ipv lens en
* het groter ISO bereik,
viel de keus op de Sony. Als laatste de keus tussen de 200 of de 300. Live view en de gratis cursus gaven de doorslag voor de 300.

Het is een camera die je uitpakt en je kan, na het opladen van de batterij, meteen aan de slag. Alles werkt even simpel.
Nu langzaam aan het experimenteren met belichting en sluitertijd.

De Sony voel erg degelijk aan maar is niet al te zwaar. Camera ligt prima in de hand. Gewicht is zodanig dat je wel goed voelt dat je wat vast hebt. En dat is erg prettig.

Tja, vormgeving, wat moet je daar nou over vertellen. Ze zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit.

Mogelijkheden zijn meer dan voldoende voor een beginnende dslr gebruiker en waarschijnlijk ook wel voor de iets verder gevorderde. Erg interessant is het boek dat je bij de cursus krijgt. Ik ga wel binnenkort nog een praktijkcursus volgen, want de interesse voor fotgraferen is met de aanschaf van deze camera ineens erg groot geworden!

bvsoelen 02-06-2009

Erg pettige camera.

Na een aantal toestellen te hebben vergeleken op prijs en kwaliteit is dit een ideale camera als startende spiegelreflex gebruiker.

Qua prijs zit de nikon D60 en Canon 1000D weer een stuk hoger. Ook de kitlens van deze toestellen (18-55!) is mager te noemen. Sony levert een 18-70 mee. Geen grote verschillen maar net iets meer.

Camera heeft vele mogelijkheden om de technieken te ontdekken. De kitlens 18-70 is daar voldoende voor, maar in de toekomst komt er een 55-200 bij of één 18-200...

Sony is gelukkig af van de memory sticks en maakt tegenwoordig gebruik van de CF-card. Top Sony!! Nederlandse gebruiksaanwijzing is zeer duidelijk.

Heb al wat verschillende foto's gemaakt (met en zonder gebruiksaanwijzing) en de resultaten zijn erg mooi.

Ard1975 27-05-2009

Erg prettige camera, zeker voor een beginnende spiegelreflex-gebruiker. Maakte me vooraf een beetje zorgen over de helderheid van de lens.

Ik had namelijk een konica-minolta Z5 en was niet tevreden over de helderheid van foto's. Konica is inmiddels Sony geworden. Ik was een beetje bang dat Sony de Konica-minolta lenzen zou gebruiken.

Ik heb hem nu een weekje gebruikt en ben erg tevreden over de eerste resultaten. Ik moet nog veel leren, maar de camera is vrij snel te gebruiken.

Knoppen zijn makkelijk in bediening en de echte live-view is super!!!

Jack Holland 15-05-2009

Na de mogelijkheid gehad te hebben een D60, een 1000D en een A300 te gebruiken,is de keuze gevallen op de A300. Eerste ervaringen zijn top!

tonnard 19-03-2009

een erg prettige camera met zeer veel mogelijkheden.

wat betreft de vele mogelijkheden dit is een kwestie van het boekje goed lezen en vooral veel, heel veel proberen.

heb met deze camera de eerste city-trip naar praag vastgelegd en ik ben erg tevreden over het eindresultaat. ik gebruik de camera in combinatie met de sony 18-70 mm kit-lens.

wat voor mij als beginner een prima lens is.

kortom een hele fijne camera set voor een prettige prijs

JWdeHteM 12-03-2009

Sinds een paar weken de Sony A300 in bezit, en ik moet zeggen dat hij prima bevalt. Lang getwijfeld tussen Nikon, Canon en Sony, maar de live view van Sony trok toch wat meer. Na de toestellen in handen gehad te hebben wist ik het zeker. De overstap van compact naar spiegelreflex vond ik groot, maar te doen. Met zo`n camera is het gewoon een kwestie van erg veel proberen, lezen, weer proberen, weer lezen etc etc.

De kwaliteit van de foto`s is erg goed en vooral met een externe flitser (Metz 48) voor binnenshuis, zijn de resultaten uitmuntend. De camera ligt goed in de hand, is erg makkelijk te bedienen, en is snel met scherpstellen.

Van het dikke schermpje heb ik nog geen last gehad en ik maak toch de meeste foto`s via het oculair. De meegeleverde kitlens 18-70 is voor mij voldoende en is beter dan de compact camera`s die ik heb (gehad), hoewel ik me kan voorstellen dat hier zeker nog wat aan te verbeteren valt. (Een Carl Zeiss 16-80 is natuurlijk veel beter maar ook 10x zo duur)

Al met al een hele fijne camera waar ik nog jaren plezier van zal hebben.

arspider 12-02-2009

Sinds enkele weken de Alpha 300 in mijn bezit. Fijn apparaat die mooie foto's maakt en makkelijk te bedienen is. Aangezien ik al een aantal goede minolta lenzen en een flitser heb, was de keuze snel gemaakt. De minolta lenzen werken uitstekend op deze camera. De externe flitser kan ik alleen maar handmatig bedienen, maar gaat na veel oefenen nu ook goed. De live view werkt prettig, maar in donkere omstandigheden waar de flitser gebruikt moet worden, kies ik toch voor de zoeker.
Tot nu toe zeer tevreden over deze camera en veel waar voor mijn geld in vergelijking met de andere topmerken.

dizjoo 04-02-2009

Ik heb vorige week ook de a300 gekocht. Wat een geweldig apparaat zeg!
Als je een beginner bent met spiegelreflex camera's dan zou ik je zeker deze aanraden.
automatisch scherp stellen idiaal. Gezichtsherkenning.
Zoals al eerder vermeld even goed de boekjes doorlezen.
Dit moet ik nog doen hoor!
Haal nu al heeel erg veel uit mijn foto's, onbelicht, overbelicht, super kwaliteiten.
Maar als ik de boekjes heb gelezen dan lukt het me nog veel beter.
En wat een lens he.
Een aanrader voor iedereen!
mvg Dion

sas34 29-01-2009

hallo allemaal,

ik wilde even laten weten dat ik vorige week de Sony A300 heb gekocht! En ik ben helemaal happy ermee!!!! Ik heb nog nooit zoveel foto's gemaakt. Wat is íe ontzettend gebruiksvriendelijk. Heb wel eerst het boekje gelezen en ben daarna gewoon zelf gaan experimenteren. Alle knopjes in het begin leken heel ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Ik heb toch al wel plezier gehad van het kantelbare LCD scherm en de Live-view. Het valt me op hoe ik als beginneling al zo makkelijk scherpe foto's maak. Ook qua belichting. Ik probeer ook zelf te rommelen met het diafragma en de sluitertijd en zelfs dat gaat zonder workshop al redelijk goed. Al heb ik me wel suf gelezen! Ik heb hier zeker geen spijt van. Bij de aanbieding zat ook een 55-200 lens. Maar met de bijgeleverde kit-lens kom ik ook al heel ver. (18-70 mm)
Super

wimso 23-01-2009

Sinds kort heb ik de Sony A300 body aangeschaft. Voor mij was de keuze van de lens ook het grootste probleem. Uiteindelijk heb ik na veel zoeken op internet besloten om de Tamron 18-250mm aan te schaffen. Kost wel wat maar dan heb je ook wel wat. Wat mij opvalt, alhoewel ik een leek ben, is de snelle scherpte stelling en de mooie kleuren etc. Ik heb nu perfekte foto's van mijn kleinkinderen van dichtbij en veraf en er zit bijna geen foto bij die bewogen is.

Alexandra29 06-01-2009

Sinds 4 maanden in mijn bezit! Ben een amateur en maak vooral foto's van mijn kinderen enzo.
Heb een workshop gevolgd van Sony en daar heb ik veel van opgestoken. Ik moet nog veel leren, maar maak tot nu toe prachtige foto's!
Wel heb ik last van de ingebouwde flits; als deze uitgeklapt staat en ik maak foto's dan wil de flit nog weleens een lichtflits geven. Je hoort ook echt ddzzz...Doe ik iets fout? Of hoort dit niet. Het maakt niet uit in welke stand de camera staat en hij maakt op dat moment ook geen foto.

vonjo 02-12-2008

Ik heb de camera een paar dagen in bezit. Hiervoor had ik een Alpha-100 wat op zich ook een goede camera is. Maar omdat ik toch wat miste aan de A-100 wordt met deze A-300 ruimschoots goed gemaakt. Deze camera is erg snel met zijn auto focus, ook met mijn 18-200 en 70-300 Sigma objectieven. Ik heb nog wel wat testen gedaan met de 18-70 kitlens en het valt niet tegen. Persoonlijk vind ik de kleuren scherper en contrastrijker dan die van Sigma. ook en leuke bijkomstigheid is livevieuw die toch in sommige gevallen handig kan zijn. Ik zou deze camera dan ook iedereen aan willen raden. Laat je niet gek maken door mensen die Nikon of Canon aanraden. Ik zelf was ook bijna in deze valkuil gestapt, maar ben toch maar bij Sony gebleven. Persoonlijk denk ik dat Sony in veel gevallen beter is dan Nikon of Canon. Ze maken in elk geval geen slechte of mindere camera's dan de concurent.

Marco Lucas 09-10-2008

Na veel wikken en wegen voor de Sony A300 gekozen. Fijne camera. Ik beheers nog niet alle facetten welke de camera biedt, maar kan er aardig mee over weg. Laat ik met de positieve punten beginnen. Camera is behoorlijk snel, maar ik houd me niet me sportfotografie e.d. bezig. Echter het scherpstellen gaat dusdanig snel dat ik soms niet weet of hij hetzelfde scherpstelt als dat ik in gedachten heb.

Erg te spreken over de ruisgevoeligheid. Zonder problemen kun je op 800 ISO fotograferen. Toestel voelt zeer degelijk aan en ligt prettig in de hand. Ik heb vrij grote handen, maar mijn vriendin die kleinere handen heeft, kan er goed mee uit de voeten. Minpuntje vind ik het wijzigen van de sluitertijden. Dan moet je met je duim een knopje naast de zoeker indrukken en gelijktijdig het instelwiel met de wijsvinger verdraaien. Dat wil nog wel eens misgaan. Het menu is redelijk overzichtelijk. Aardigheidje is dat de informatie op het LCD-scherm meedraait als je het toestel rechtop houdt.

De camera met standaardkit gekocht. Tuurlijk, het verwisselen van lenzen in niet ideaal. Zeker niet als je een Panasonic FZ20 gewend bent met 12x zoom. Maar nu dan toch het gevoeligste punt van mijn bevindingen. Vergeleken met de Leica-lens van de FZ20 valt de scherpte mij toch wel tegen. Foto van de FZ20 zijn gewoon zichtbaar scherper. Wel met meer ruis, maar daar heeft ie dan ook een veel kleinere sensor voor. Nou las ik dat je bij Canon-camera's de scherpte nog kunt bijstellen. Ben dat bij deze camera nog niet tegengekomen. Afgezien daarvan vind ik dat een lens kan wat hij kan. Dus dingen bijstellen vind ik altijd al een zwaktebod.

Nog een tegenvaller vind ik de lichtsterkte van de kitlens. De diafragma loopt tot F.32 maar vanaf ongeveer F.10 wordt het al te donker. Dus je zit al gauw op hogere ISO-waarden.
Met als gevolg dat de blauwe hemel (die er toch echt was) heel vaak helemaal wit op de foto komen. Erg curieus. Wellicht moet ik nog veel leren.

Eindoordeel: mooie camera, voelt degelijk aan, weinig ruis........ maar de scherpte van de kitlens valt me erg tegen.

Peter van de Water 05-10-2008

Ik heb deze camera nu een kleine maand, na veel dubben in bezit. Ik ben bij sony gekomen om een aantal redenen.
1 formaat beeldsensor 2 live vieuw 3 beeldstabilisator in de body 4 bereik van de lens 5 prijs. Ik stapte over van een compact camera en wilde een stap maken in de beeld kwaliteit. In het verleden fotografeerde ik altijd met een sr, en miste die beeld kwaliteit zoals scherptediepte. Ik gebruik de camera voornamelijk voor mijn werk, voor interieur foto's en meubels.
Ik heb de camera direct online gekocht, niet nog bij een sprciaalzaak live gaan kijken. Heb daar wel moeite mee, een detaillist uithoren en daarna kopen online. Ben puur op de specs afgegaan.

belum cukur 18-09-2008

Ik heb de camera in Amerika gekocht (lekker goedkoop) met de bijgeleverde lens. Het apparaat voelt goed aan, ligt zeer goed in de hand, de beeldstabilisatie helpt merkbaar en kwaliteit van de foto's is goed tot zeer goed. De autofocus reageert zeer vlot. Ik wil alleen graag een tweede lens erbij kopen, misschien zo'n 55-200 waar FrankH het over heeft, maar die zijn nogal duur dus doorsparen geblazen.

Mijn ervaring met fotografie is tamelijk groot. Ik fotografeerde al semi-professioneel voor kranten met analoge spiegelreflexcamera's en heb zelf in de donkere kamer gestaan. Na teleurstellingen over digitale compactcamera's, die te langzaam afdrukken, kwam ik weer bij spiegelreflex uit maar nu digitaal. En het werkt erg lekker en vertrouwd.

De live-view waardeer ik wel, omdat ik van de compactcamera's gewend was geraakt dat ik een mooi zoekscherm tot mijn beschikking had. Het schermpje is handig te draaien, zodat je een foto boven je hoofd of op kniehoogte kan maken. Zonder een ladder te halen of te bukken. Ik las dat sommigen de live view houterig vinden. Tja, het is geen film (die kun je er overigens ook niet mee maken, dit is puur een fototoestel). Dus het enkele schokkerige beeldje dat ik waarneem, boeit me niet erg. Slim is de optische zoeker met nabijheidscensor (beeld dooft als je je neus tegen de zoeker zet) en zo'n sensor die aanvoelt of je de camera in staande of liggende positie houdt. Dan verandert het menu mee.

Het is een heel gaaf ding en ik ben er blij mee. Nu nog sparen voor die tweede lens, waarbij het me niet helemaal duidelijk is of ik hier ook een goedkopee sigma of Minolta lens op kan zetten, want de autofocus zal wel niet op alle lenzen werken. Maar dat is een zorg voor later/.

Eddy a300 07-08-2008

prima camara , maar er hele mooie foto´s mee maar ook slechte (overbelicht, onscherp).
Ik maak nu de foto´s in RAW omdat die beter zijn te bewerken dus worden de foto´s daardoor mooier.
Het fotograferen met een spiegelreflex is niet zo heel simpel om er altijd mooie foto´s mee te maken dus ga daarom maar een cursus doen.

teun 07-08-2008

Camera voelt degelijk aan en schiet mooie plaatjes. Bediening is makkelijk en de gebruiksaanwijzing is duidelijk. De kit-lens is voor mij (beginnend amateur fotograaf) prima. Ben nog geen gebreken aan dit apparaat tegen gekomen.

kurtcrowbar 24-07-2008

Een eerste beoordeling van de camera, nadat ik er twee weekjes mee geoefend heb.
Bedieningsgemak: De instellingen zijn allemaal makkelijk te doorgronden en snel bereikbaar. Een uitzondering is het kleurenschema (landschap/ vivid/ neutraal/ portret/...) deze zit niet in een snelmenu (Fn) of onder een knop.

Robuustheid: Camera en knoppen voelen op zich robuust aan. Ik maak me wel wat zorgen over de kwaliteit van het plastic van het deel van de camera dat je niet vasthoudt. Dit lijkt wat zacht en daarmee krasgevoelig.

LCD scherm/ Live view: Het LCD scherm is best scherp, maar helderheid (in de zon) had beter gekund. Het is af en toe best even turen. Achteraf gezien had ik denk ik de A200 gekocht. Ik gebruik de live view nauwelijks en het is eigenlijk best houterig. Ik had mij hier (als leek) meer van voorgesteld.

Foto's: tevreden over de kwaliteit van de foto's. De meeste tot nu toe geschoten met de SAL75300 lens (de standaard lens uit het sony gamma voor 75-300 mm). Het scherpstellen met deze lens kost soms even tijd en is niet bepaald stil te noemen.

Uitlezen camera: USB aansluiting zit achter een klepje dat open blijft staan als je aan het uitlezen bent. Lijkt daarmee gevoelig voor per ongeluk afbreken.

NB (al eerder gemeld) gebruik andere kaarten dan CF vereist een bij te kopen adapter.

NB2. op de markt zijn beschermkapjes te koop voor het LCD scherm: een aanrader!

Slot conclusie: tevreden met mijn aankoop? Ja zeker! Ik heb het gevoel dat ik het meeste waar voor mijn geld heb gekocht in het marktsegment (let wel gevoel, de andere camera's ken ik alleen van specificaties)

bull spike 18-07-2008

Camera een paar dagen in bezit. Hij ligt lekker in de hand, maakt prachtige foto's. Kleuren en snelheid van de camera zijn helemaal top. Beeldstabilisator in de body is erg handig en het life view is geweldig.
Makkelijk menu en bediening. Standaard kit lens 18-70mm voldoet prima.
Kortom voor een beginnende amateur een ideale camera.

frankyg 05-07-2008

Nou FrankH, mede dankzij jouw adviezen en reviews ben ik nu ook de trotse bezitter van een Sony A300. Ben benieuwd wat het gaat worden. Maakte tot nu toe kiekjes met een smasung compact maar omdat de kwaliteit daarvan matig was, werd er weinig afgedrukt. En dat is natuurlijk jammer. Hoop nu echte foto's te kunnen gaan maken en daar ook plezier in te krijgen.

Eerste indruk, moooooiiiii, voelt solide aan maar wel groot (vergeleken bij de compactcamera). Eerste fototjes op automaat erg mooi, liveview is wat houterig (loopt wat achter lijkt het, kan instelling zijn). Nu eerst maar eens wat stoeien op vakantie en dan met de ervaringen naar de gratis workshop, kijk ik naar uit.

Verder goeie deal kunnen maken tijdens de camera inruilweken bij een landelijke keten, wegwerpcameratje gekocht voor 2 euri en tegeodbon van 65 euri gescoord, sony 4gb CF kaart met 2 GB gratis (via cash back), alles bij elkaar dan bijna net zo goedkoop/duur als goedkoopste internetaanbieding.

Zal jullie op de hoogte houden van de vakantie ervaringen (vwb de foto's).

Magnum357 06-05-2008

Echt een top camera.Had eerst een minolta camera en wilde graag m'n lenzen blijven gebruiken.Dit kan dus omdat minolta op is gegaan in Sony en deze nu dus de zelfde banjonet gebruikt.(a sluiting) Dit is mijn eerste digitale spiegelreflexcamera en heb deze in duitsland gekocht.Hij laat zich heel erg gemakkelijk bedienen,maakt mooie scherpe foto's en ook de oude lenzen werken er prima mee.Echt een aanrader.

Martin1969 23-04-2008

Geweldige camera, echt een top product voor de beginnende fotograaf. laatst bij een bevriende fotograaf langsgeweest en zelfs hij was onder de indruk van de AF snelheid en de scherpte van de foto's. ook onder matige verlichting m.b.t. korrellig beeld. voor deze gekozen i.p.v. de A350 i.v.m. de FPS en hoe groot wil je de foto's afdrukken en waar laat je al die data! erg tevreden!!
Eerst heel erg getwijfeld tussen nikon en canon maar steady shot en live view hebben mijn beslissing doen kantelen. de bijgeleverde lens 18-70 is voor mijn gebruik trouwens ook prima.